Mailings met bobbel in de envelop, de aandachtspunten
Tijd om even in te zoomen op de praktijk van een mailing met een bobbel.
We krijgen vaak verzoeken van bedrijven om mailings te ontwerpen met een bobbel in de envelop. Ons bedrijf verkoopt namelijk "de bobbel, de handeling, het versturen en het gedoe erom heen". Maar niet de tekst in de brief of de vormgeving van het geheel. Hoewel we dat best zouden kunnen natuurlijk. Het gesprek tussen ons en opdrachtgever draait meestal om het doel van de mailing en de reden waarom ze een bobbel willen toevoegen. Samen bespreken we dan hoe we dit het beste kunnen realiseren om de aandacht van de ontvanger te trekken. Daar hebben we een aantal goede en slechte voorbeelden van langs zien komen.
Mailing met gummetje van het Armoedefonds
Deze ochtend werden we bijzonder verrast door een perfect uitgevoerde mailing van het Armoedefonds. De enveloppe en de brief waren in hun kenmerkende kleuren, paars en wit. Bij het openen van de enveloppe vond ik een bedrukt gummetje met een wikkel eromheen waarop stond: "Gum de gevolgen van armoede uit." Deze boodschap werd meerdere keren herhaald in de tekst en op de enveloppe. Dit was een uitstekend voorbeeld van een goed uitgevoerde 'bobbel in de envelop'. Ik kan me voorstellen dat je als ontvanger denkt, hè alweer reclame, maar toch benieuwd bent naar dat bobbeltje. Hierdoor wordt ongetwijfeld de enveloppe vaker open gemaakt dan een enveloppe zonder bobbel.
Het stempotlood debacle
Een minder geslaagd voorbeeld: Onlangs verstuurde een organisatie 10.000 mailings met daarin een vlijmscherp gepunt stempotloodje. De boodschap was: "Stem op ons," met het bedrukte stempotlood als symbolisch geschenk. Helaas werd er bezuinigd op de kwaliteit van de enveloppen, waardoor de punt van het potlood door de enveloppen heen prikte. Bij de helft van de ontvangers arriveerde de enveloppe beschadigd, of zelfs zonder potlood. Dit was een goed idee, maar slecht uitgevoerd, wat leidde tot een negatieve indruk.
De zonnebril voor de verhuizing naar het terras.
Een ander geval betrof een klant die een in zijn huisstijl bedrukte zonnebril wilde versturen als onderdeel van een mailing naar het personeel. De aankondiging ging over de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand, met als eye-catcher een groot terras op het dak. Omdat een deel van het personeel verspreid over het land werkt, werd gekozen voor een mailing met bobbel. Op ons advies werd gekozen voor een iets duurdere bubbel-envelop om de zonnebril goed te beschermen. De enveloppe en de zonnebril waren in de bedrijfskleuren, en de boodschap luidde: "Zie ons toch eens lekker zitten op onze nieuwe plek." De mailing kondigde tevens een Instagram-actie aan waarbij medewerkers met de bedrijfsbril een foto op een terras moesten maken. De beste foto zou winnen, met een prijsuitreiking op het nieuwe terras. Deze goed doordachte en uitgevoerde mailing zorgde voor een zeer positieve ontvangst en een geslaagde Instagram actie met veel exposure.
De luxe muismat met korting voor verzekeringskantoren
Een ander goed voorbeeld is de mailing die we verzorgden voor een groep verzekeringskantoren. Deze zakelijke omgevingen vragen om een andere benadering. In plaats van een ludieke actie, kozen we voor iets functioneels: een luxe imitatie lederen muismat met opdruk. De klant had specifieke eisen: langdurige exposure op de bureaus van zijn relaties, duidelijke communicatie van kortingscodes, aansluiting bij de doelgroep, en betaalbare verzending. De muismat was functioneel en stijlvol, met de kortingscode en contactinformatie subtiel gedrukt. Alles werd verstuurd in een nette kartonnen boekverpakking. Deze mailing werd zeer goed ontvangen en voldeed aan alle verwachtingen.
Mailings versturen met een bobbel: De belangrijke aandachtspunten
Deze voorbeelden tonen aan hoe belangrijk het is om goed na te denken over de bobbel in de enveloppe. Een goed uitgevoerde mailing, zoals die van het Armoedefonds, kan de aandacht trekken en de boodschap effectief overbrengen. Hieronder enkele aandachtspunten voor een succesvolle mailing met een bobbel in de enveloppe:
Bescherming van de mailing en de inhoud: Zorg ervoor dat de mailing en inhoud goed beschermd is zodat deze heel aankomt, maak een keuze voor kwaliteit.
Samenhang tussen inhoud, tekst en vorm: Zorg voor een samenhang tussen het object in de enveloppe, de inhoud van de tekst en de vormgeving. Als het geheel op elkaar afgestemd is zal het geheel effectiever zijn dan het zo maar samenvoegen van losse onderdelen.
Brievenbusformaten en gewichten: Hou rekening met de formaten en gewichten die door de brievenbus passen om onverwachte portokosten te voorkomen, neem dit alles mee in het samenstellen van je mailing.
Aansluiting bij de doelgroep: Communiceer op een manier die aansluit bij de doelgroep om de aandacht vast te houden.
Werk samen met professionals: Door in een vroeg stadium samen te werken met experts zal het eind resultaat en het proces effectiever zijn.
Wil je ook een direct mail met een bobbel? We helpen graag.
Inmiddels hebben we ruime ervaring met het versturen van mailings, dus expertise genoeg. Het begint bij het begin. Het idee van de klant om een mailing te sturen. Vaak maakt een afdeling marketing de start. Dan komen wij in beeld, we praten over je plan, de uitvoering en de mogelijkheden van print en vorm. Verpakking, kosten, producten, creatie, drukken, je huisstijl etc etc. Al die elementen op de juiste manier samenvoegen, dat is wat wij voor je kunnen doen.
Dus bel ons, of stuur een mail(ing)
Hulp nodig bij het kiezen?
Wij zijn er om je te helpen
Wat je geeft krijg je terug! = ons motto en belofte
Dus wij geven jou nog even de voordelen van zaken doen met Zintuig;
- Gratis verzending
- Gratis digitaal voorbeeld
- Gratis advies en ervaring sinds 1999
- Persoonlijke service
- Super snelle levering
- Beste prijsgarantie
- Een gigantisch assortiment
- Altijd wel een mogelijkheid nog iets te regelen waar anderen afhaken
- Wij gaan ervoor jou als vaste klant welkom te heten, net zoals de honderden die je voor gingen